Horeca Advies en Administratie

Ondernemer: Wanneer je wilt genezen, ben je reeds half gezond!

Fitness Test Shows Marines a Taste of Combat (Flickr, DVIDSHUB)

Veel horecabedrijven beschouwen zichzelf als financieel ongezond. Als u niet weet of uw restaurant gezond is, wordt het tijd voor een gezondheidscheck. Als u beseft dat uw tent constant in de lappenmand ligt moet u er wat aan gaan doen. Tijd voor een opkikker dus. De volgende 5 tips kunnen u als restauranthouder zeker van pas komen:

1) Kostenbeheersing
Indien u grip hebt op de Food & Beverage inkoopkosten en de personeelskosten bent u goed op weg. Deze  kostenposten zorgen voor de meeste hoofdbrekers en zijn een belangrijk onderdeel van het spel van de kostenbeheersing. U kunt hier als ondernemer direct invloed op uitoefenen. Denk bijvoorbeeld aan efficiënte inkoop, een goede kostprijscalculatie van uw gerechten, goede personeelsplanning, goed aannamebeleid (een groot verloop van personeel kost tijd en geld). Allemaal zaken die niet ten koste hoeven te gaan van de kwaliteit die u wilt bieden.

2) Wie wat bewaart…
..gooit waarschijnlijk veel weg. Als mijn koelkast thuis uitpuilt, kom ik soms na enkele weken zaken tegen waar ik het bestaan niet meer van wist en wat dan rechtstreeks de kliko in verdwijnt. In een restaurant keuken is dit niet anders.  Het efficiënt inkopen waar we het eerder over hadden betekent dus niet inkopen doen voor de hele maand omdat dit voordeliger is! Zorg voor voldoende voorraad zodat u geen nee hoeft te verkopen. Maar zorg niet voor een voorraadberg. Dit werkt bv. diefstal in de hand (als er 20 flessen amaretto in uw magazijn staan, zal 1 fles minder niet zo snel opvallen); of uitpuilende borden zijn het gevolg (waardoor uw nauwkeurig gecalculeerde kostprijs/kaartprijs weer van geen kanten klopt)

3) Menukaart
Prijzen op de menukaart komen niet tot stand door de prijzen blindelings van collega restaurant houders te kopiëren. Zoals genoemd moet u allereerst weten wat een gerecht kost om niet de mist in te gaan en u zelf rijk te rekenen. Een “goed lopend gerecht” wil niet altijd zeggen een “winstgevend” gerecht. Vergelijken met concurrenten mag, maar ga uit van uw eigen cijfers.

4) Beginvoorraad/Eindvoorraad
Om een goede maandelijkse vergelijking te kunnen maken moeten voorraden iedere maand worden geteld. U houdt ongetwijfeld een redelijk gevuld magazijn over aan het einde van de maand. Deze goederen heeft u wellicht al als kosten geboekt.  Maar hier staat natuurlijk nog geen omzet tegenover. Deze voorraad verkoopt u pas in de volgende maanden. Om een zo zuiver mogelijk beeld te houden moet de volgende formule worden gehanteerd:  beginvoorraad + inkopen – eindvoorraad = verbruik.  U voorkomt zo een jojo-effect in uw kosten/omzet percentages en u kunt gemakkelijker verschillen ontdekken en verklaren.

5) Goede boekhoudsoftware
Een goed boekhoudpakket is fundamenteel voor een gedegen financiële administratie.  Als de structuur eenmaal is neergezet en de administratie wordt nauwgezet bijgehouden kan u als horecaondernemer periodiek beschikken over actuele en accurate cijfers.

Food and Finance staat voor u klaar als u hulp nodig heeft bij één van bovenstaande zaken.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *