Horeca Advies en Administratie

Vijf zaken die je restaurant geld kosten!

 

1. Bij de pakken neerzitten.
Uw boekhouding en restaurant kunnen in zwaar weer verkeren. Dit kan enorme stress en frustratie met zich meebrengen. Grote kans dat u deze gemoedstoestand over zult brengen op uw medewerkers en gasten, met als gevolg dat de weersvoorspellingen steeds slechter zullen worden. Vergeet niet dat u in de gastvrijheids-sector opereert. Gasten willen verzorgd worden met een glimlach; gasten willen ontspannen achterover leunen. Als u dit niet meer kunt opbrengen is het wellicht goed om een keer uzelf een break te geven. Even uw (gestreste) gezicht niet meer vertonen in uw restaurant.

Ga een keer wandelen op het strand met een goede vriend(in) of een dag vrijwilligerswerk doen. Probeer even los te komen van uw dagelijkse beslommeringen, zodat u weer oprecht gastvrij kunt zijn.

2. Snijden in onderhoud.
Wat kunnen onderhoudscontracten en/of onderhoud toch duur zijn! Snijden dus, denken velen. Doe dit niet! Wat denkt u van: een kroonluchter met de helft kapotte lampen, smerige kitranden in de toiletten, verstopte leidingen, oud frituurvet, slechte koelingen, krakende stoelen, wiebelende tafels etc. Hoe meer onderhouds-achterstand, hoe meer schade dit ook veroorzaakt aan uw gastenbestand.

3. Ballast in het personeelsbestand.
Beoordeel uw personeel op loyaliteit, betrokkenheid, productiviteit en kwaliteit. Het aantal dienstjaren of mensen behouden uit vriendjespolitiek is van ondergeschikt belang als de medewerkers niet (meer) functioneren in uw onderneming. Het is voor zowel u als uw medewerker vaak beter om dan afscheid te nemen.

4. Uitknijpen van personeel en leveranciers.
Het is onmogelijk om te blijven besparen op personeel en leveranciers. U moet altijd rekening houden met de mensfactor hierin. Als u uw medewerkers en leveranciers bijna over de rand duwt om kosten te besparen heeft u wellicht een mooi resultaat behaald op de korte termijn. Op de lange termijn kunt u er echter rekening mee houden dat dit ten koste zal gaan van uw relaties en personeelsbestand. (Bijna) niemand wil werken voor een tiran of respectloos behandeld worden voor alleen uw goede bedrijfsresultaat.

5. Tekort aan voorraad.
Het is goed om uw voorraad laag te houden m.b.t. cashflow en liquiditeit. (Er zijn veel restaurants die soms meer geld in wijnen hebben liggen dan dat er goud ligt bij de Nederlandsche Bank.) Maar knijp de voorraad niet te ver, ook al neemt de vraag en het aantal gasten terug. `Nee verkopen’ is een doodzonde naar uw gasten toe als er geen redelijk alternatief wordt aangeboden. Ik heb een keer in een restaurant met een Michelin ster gegeten, waar tot drie! keer toe het uitgekozen dessert niet meer kon worden geserveerd. Mijn vierde keuze was dan ook: de rekening en onze jassen! Voorraadbeheer blijft natuurlijk een spel en de juiste balans zal gezocht moeten worden, maar bezuinig niet te ver.

Wilt u na bovenstaande tips weten hoe u op gezonde manier wel geld zou kunnen besparen? Neem gerust contact op!

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *