Horeca Advies en Administratie

Uw Horeca administratie – nummers om rekening mee te houden

Horeca Administratie SEPAU hebt deze maand naar alle waarschijnlijkheid met succes de overstap van het BTW percentage van 19% naar 21% in uw boekhouding gemaakt.

De volgende administratieve uitdaging staat al weer voor de deur: SEPA.  En hiermee wordt helaas niet een resort-eiland in Indonesië mee bedoeld.

Wat is SEPA?
SEPA duidt een gebied aan. Het is de afkorting van “Single Euro Payments Area” en omvat alle landen binnen de EU, aangevuld met Noorwegen, IJsland en Liechtenstein (die wel lid zijn van de Europese Economische Ruimte), Zwitserland en Monaco.(bron: sepanl.nl)

In het kort komt het er op neer dat alle bovengenoemde landen overstappen op één nieuwe standaard voor Europese overschrijvingen. Dit heeft gevolgen voor uw horeca administratie. Ook als u alleen zaken doet in Nederland! Of u nu een hotel runt met veel internationale gasten of dat uw restaurant of café een regionale trekpleister is, doet er niet toe voor de overgang naar SEPA.

Zaken waar u o.a. rekening mee moet houden zijn:

Correspondentie
Op alle correspondentie waarop uw bankrekeningnummer staat (bv. facturen, briefpapier), moet voortaan uw IBAN-nummer en BIC worden vermeld. IBAN is de nieuwe standaard hoe uw bankrekeningnummer volgens SEPA moet worden weergegeven. Als u wilt weten wat uw IBAN-nummer en BIC-code is kunt u dit gemakkelijk achterhalen door gebruik te maken van een tool. Deze gegevens kunt u ook terugvinden op uw rekeningafschrift.

Crediteurenadministratie/Salarisadministratie
Alle rekeningnummers van uw leveranciers en werknemers moeten in uw horeca administratie worden aangepast aan het IBAN-formaat. U kunt bij uw bank of softwareleverancier nagaan of zij dit voor u kunnen omzetten. Banken werken op het ogenblik nauw samen met softwareontwikkelaars om de overgang zo gemakkelijk mogelijk voor u te laten verlopen. U zit er waarschijnlijk niet op te wachten om één voor één alle rekeningnummers van uw restaurant of hotel personeel aan te passen. Het spreekt voor zich dat de software waar u uw administratie in verwerkt klaar moet zijn voor deze nieuwe standaard.

Incasso
Indien u werkt met incasso, d.w.z. als u ‘automatisch’ bedragen incidenteel of periodiek laat afschrijven bij uw gasten, moet u bij uw bank een nieuw Europees incasso-contract afsluiten. De oude getekende machtigingen mogen nog wel worden gebruikt, maar u moet de rekeningnummers wel omzetten naar het IBAN-formaat om tot incasso te kunnen overgaan.

Overgangsdatum 1 februari 2014
Zet deze datum in uw agenda! Voor deze datum moet de nieuwe methode van overschrijven in uw administratie worden geïmplementeerd.

Food and Finance is u graag van dienst bij de overgang en implementatie van SEPA. U kunt hiervoor contact opnemen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *