Horeca Advies en Administratie

Hoe zorg ik dat mijn gasten terugkomen in mijn hotel of restaurant?

Terugkerende gasten

Hoe bereik ik mijn gasten?

Twitter?
Facebook?
Pinterest?
Google+?
Instagram?

Dit is allemaal mogelijk, maar schrijf de e-mail niet af om uw gasten op de hoogte houden! Het is een prima middel voor horeca-ondernemingen om de gasten op de hoogte te houden van aanbiedingen, acties, arrangementen etc.  En het grote voordeel is: het is persoonlijk en kost bijna niks!

De meeste tijd zit meestal in het bijhouden van de administratie van uw mailinglijst:
wie komen erbij?
wie moeten er van af?
wie heeft een gewijzigd email-adres?

mailchimpGelukkig is hiervoor een krachtige tool genaamd Mailchimp!:

  • Schrijven gasten zich in voor een nieuwsbrief op uw website,  dan worden deze automatisch  toegevoegd aan de lijst.
  • Heeft u nog een oude mailing-lijst in bv. excel of word, dan kunt u deze eenvoudig importeren
  • Willen gasten zich (tijdelijk) afmelden van uw nieuwsbrief, dan kan dit automatisch (een mogelijkheid tot afmelden is tegenwoordig een verplichting)

 

U kunt in Mailchimp uw nieuwsbrief helemaal aanpassen aan uw eigen wensen. Er is een schat aan voorbeeld-sjablonen, waarmee u snel aan de slag kunt gaan. Maar daar houdt het nog niet mee op: Mailchimp registreert voor u wie uw nieuwsbrief opent en waar en op welke acties wordt geklikt. Mailchimp houdt ook bij op welk tijdstip de nieuwsbrief wordt geopend een geeft een benchmark met marktinformatie, hoe vaak u nieuwsbrief wordt geopend t.o.v. andere spelers in de branche. Op deze manier kunt u “spelen” met uw nieuwsbrief om te ontdekken of een andere woordkeuze, opmaak of e-mail onderwerp wellicht meer aanspreekt.

De grootste uitdaging is om uw mailing-lijst uit te breiden. Maar er zijn talloze creatieve mogelijkheden om toch  toestemming van uw gasten te krijgen: een nieuwsbrief aanmeldformulier op de website of de mogelijkheid tot aanmelden voor de nieuwsbrief bij een online reservering. Ook hebben we kaartjes zien liggen op tafel in het restaurant of op de hotelkamer. Of geef bij de rekening de mogelijkheid om het e-mail adres achter te laten voor de laatste nieuwtjes. Wellicht is een trigger om de gast een eenmalige korting aan te bieden of een gratis aperitief bij aanmelden op de nieuwsbrief. Bij regelmatige terugkeer van de gast wordt dit ruimschoots terugverdiend. U kent uw gasten het beste, dus wees hier in creatief in.

Nieuwsbrieven sturen wordt op deze manier wel erg gemakkelijk gemaakt, maar stuur geen mail als u niks nieuws te melden heeft. Éen of twee keer per maand is ruim voldoende.

Wilt u hulp bij het opzetten van uw e-mail campagne in Mailchimp voor uw restaurant , hotel, café of cateringbedrijf? Food and Finance helpt u graag op weg! Neem contact met ons op of bel voor meer info!  

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *