Horeca Advies en Administratie

Gratis tips boekhouding

Gratis Tips (Raelene Gutierrez)

Ondernemers kunnen bij Food and Finance de boekhouding:

1 uit handen geven

2 helemaal zelf doen

3 …alles tussen 1 en 2 in

Voor welke samenwerkingsvorm ook gekozen wordt…de ondernemer kan het zichzelf en de boekhouder een stuk gemakkelijker (=voordeliger) maken als bepaalde zaken goed op orde zijn. Hieronder enkele tips voor (startende) ondernemers (m.n. zzp/eenmanszaken):

  • Open een zakelijke rekening en hou deze rekening ook zakelijk. Privé uitgaven van de privé rekening, zakelijke uitgaven van de zakelijke rekening. U besteedt de boekhouding uit om orde in de jungle te laten scheppen; kleine moeite om zelf de eerste stap hierin te maken.
  • Hou uw gewerkte uren goed en overzichtelijk bij. Indien u aan het urencriterium komt levert dit belastingvoordeel op. Denk niet dat u op 31 december nog weet waar u op 8 januari aan gewerkt heeft. Alle uren tellen mee voor het urencriterium, ook als u deze uren niet kunt doorberekenen aan de klant
  • Hou uw zakelijke ritten bij. U mag € 0,19 per kilometer in mindering brengen op uw winst als u gebruik maakt van een privé-vervoermiddel (auto, e-bike, step e.v.a.) wat uiteraard weer belasting scheelt. Ook deze kilometers goed bijhouden. Hierbij geldt ook weer: doe dit niet 1 keer per jaar. Indien u wilt kunt u ook een sluitende rittenadministratie bijhouden van uw privé auto (zowel zakelijk als privé). Op deze wijze kunt eventueel ook nog de BTW op het zakelijke deel van uw autokosten terugvragen (onderhoud/brandstof etc).
  • Bij Food and Finance kunt u gebruik maken van een online-boekhoudpakket, met een smartphone-app en uniek e-mail-adres. Alle bonnetjes van uitgaven kunt u scannen met de app en deze komen direct in de boekhouding binnen. Alle facturen die u per e-mail binnenkrijgt kunt u doorsturen naar uw unieke e-mail-adres van uw boekhouding. Alle bonnen/facturen zijn 24/24 uur te raadplegen. Voordeel = geen slingerende bonnen/facturen of gesleep met ordners. U dient uw administratie 7 jaar te bewaren, dus digitaal levert een hoop ruimtebesparing op.
  • Lever zaken op tijd aan voor de administratie. Op tijd voor de BTW is bv niet op de allerlaatste dag . Food and Finance werkt snel, maar heeft niet de beschikking over een toverstaf. Spreek met uw contactpersoon af wat wenselijk is.

Voor vragen en advies kunt altijd contact met Food and Finance opnemen.